loading...
پایگاه آسمان
پایگاه آسمان بازدید : 152 جمعه 27 اسفند 1395 نظرات (0)

با نگاهی به خودروهای موفق تاریخ می توان دریافت که طراحی ظاهری و حرکت براساس مُد روز تا چه حد بر روی فروش و محبوبیت یک محصول تازه تاثیر گذار است.
اما خودروسازان فرانسوی برای دهه ها تلاش کردند تا خلاف جهت آب شنا کنند و خودروهای اقتصادی و کاربردی خود را با طراحی خاص و مشخصات فنی متفاوت راهی بازار کنند، نتیجه اما چندان مطلوب نبود، از دست دادن بازار کشورهای آمریکای شمالی، واگذار کردن بازار بزرگ آسیا به رقبای ژاپنی و کره ای و از دست دادن شانس رقابت در بازار خودروهای لوکس و گران قیمت در مقابل برند های نامدار آلمانی، از حداقل نتایجی بود که اصرار بر فرانسوی بودن برای پژو و رنو به ارمغان آورد، اما حالا به نظر می رسد که سرانجام این رویه در حال تغییر است و حداقل رنو که پس از اتحاد با نیسان شرایط بهتری را تجربه می کند، بار دیگر به مسیر درست و همگام با سایر خودروسازان بزرگ بازگشته است.
نشانه این تغییر را می توان در طراحی ظاهری نسل تازه خودروهای رنو مشاهده کرد، جایی که شاید بتوان رنو تلیسمان را جذاب ترین سدان در طول تاریخ این کمپانی دانست و رنو کولیوس جدید نیز در مقایسه با نسل قبلی، انقلابی عظیم در راستای زیبایی و جذابیت را تجربه می کند.
این خودرو به تازگی در بازار کشورمان نیز معرفی شده است و فروش رسمی آن از هفته جاری آغاز می شود، از همین رو با هماهنگی شرکت نگین خودرو که نمایندگی خودروهای وارداتی رنو در ایران محسوب می شود، فرصتی فراهم شد تا رانندگی در شرایط زمستانی را با این خودرو تجربه کنیم، نوشتاری که در ادامه می خوانید حاصل این ماجراست.

طراحی ظاهری

 


این یک واقعیت بزرگ و غیر قابل انکار است که کولیوس جدید بر مبنای مدل فعلی نیسان اکستریل شکل گرفته است که از سال 2013 در بازار حضور دارد و به لحاظ طراحی بدنه، خودرو چندان جدیدی نیست، اما باید اذعان کرد که کار تیم طراحی رنو به سرپسرستی لورنس وَن دِن اَكر هلندی در باز طراحی کولیوس بر مبنای اکس تریل فوق العاده خوب پیشرفته است و به جز سقف و زاویه ستون های مربوطه، کمتر اثری از مشابهت با اکس تریل در چهره پردازی کولیوس جدید دیده نمی شود.
همچنین از سادگی بیش از حد طراحی اکستریل نیز خبری نیست و رنو به خوبی توانسته ظریف کاری مشهور فرانسوی را به قسمت های مختلف بدنه کولیوس جدید تزریق کند.

مهمترین نقطه تمایز طراحی نسل تازه خودروهای رنو، فرم خاص چراغ های جلو و عقب است که مشابه تلیسمان در کولیوس نیز به کار رفته اند اما در نمای جانبی استفاده از یک نوار افقی کرومی در امتداد چراغ جلو تا نزدیکی ستون و نصب یک آبشش تزینی کوچک از سادگی بیش از حد بدنه کاسته است. در نمای جلو این وظیفه بر عهده خطوط چند گانه عضلانی روی درب موتور گذاشته شده است و مجموع خطوط به نوعی ترسیم شده اند تا لوگوی بزرگ رنو بیش از همیشه در مرکز توجه واقع شود.
اما در نمای عقب به دلیل فرم خاص ستون C و محدودیت های مربوط به طراحی نه چندان جذاب اکستریل، کار طراحان رنو سخت تر از سایر زوایا شده است فرم در صندوق عقب تا حدی نزدیک به خودروهای استیشن به نظر می رسد، همچنین استفاده از طرح اگزوز بر روی سپر عقب نیز کمک چندانی به افزایش خشونت و جذابیت این بخش نکرده است و از این رو می توان ساده ترین شمای طراحی کولیوس جدید را نمای پشتی آن دانست که تا حدی از پیچیدگی ها و ظرافت های به کار رفته در نمای جلو بی بهره مانده است.

طراحی داخلی و تجهیزات رفاهی

 


کولیوس جدید نسبت به نسل قبلی خود رشد ابعادی قابل توجهی را تجربه کرده است و همین نکته نیز باعث بهبود فضای داخلی آن شده است در واقع دسته بندی کولیوس پیش از این با خودروهایی نظیر هیوندای توسان و کیا اسپرتیج انجام می شد اما حالا به نظر می رسد که ابعاد کلی بدنه به رده بالاتر یعنی هیوندای سانتافه و کیا سورنتو نزدیک  تر شده باشد اما واقعیت این است که کولیوس نیز مانند اکستریل و تویوتا RAV4 در حد واسط مدل های توسان وسانتافه قرار می گیرد و دسته بندی آن از نظر ابعاد بدنه چندان راحت نیست.

فارغ از این مسئله طراحی داخلی کولیوس جدید چشم نواز و مدرن به نظر می رسد و از نشانه های شگرف مُد گرایی در این بخش می توان به استفاده از مانیتور بزرگ 8.7 اینچی به صورت عمودی بر روی کنسول وسط و صفحه نمایش LCD برای مجموعه پشت آمپر اشاره کرد. کولیوس از برخی امکانات خاص مانند مجموعه رادارهای تشخیص موقعیت و دوربین های 360 درجه بی بهره است اما در مجموع آپشن های کافی را در اختیار خریداران خود قرار می دهد که از جمله جذاب ترین آن ها می توان به سقف شیشه ای بزرگ با مساحت 0.8 متر مربع، صندوق عقب برقی، شش کیسه هوا، سنسور های فاصله سنج دور تا دور خودرو و سیستم کمک پارک اشاره کرد. کیفیت سیستم صوتی BOSE با دوازده بلندگو نیز به راستی خوب به نظر می رسد و سیستم نرم افزاری R-LINK رنو مدیریت بسیاری از عملگرهای سرگرمی و رفاهی خودرو (نظیر سیستم صوتی، تهویه مطبوع و...) را از طریق مانیتور مرکزی مقدور می سازد. با وجود چنین نمایشگری همانطور که انتظار دارید دوربین دنده عقب با قابلیت ترسیم خطوط حرکت نیز برای کولیوس در نظر گرفته شده است و در مجموع کمبود خاصی از نظر تجهیزات رفاهی و ضروری در مورد کولیوس جدید دیده نمی شود اما اگر علاقه مند به خودروهای تا بن دندان مسلح به انواع آپشن ها هستید باید با صرف هزینه های بیشتر به سراغ نمونه های فول آپشن میتسوبیشی اوتلندر (تیپ پنج)، هیوندای سانتافه و نیسان اکستریل بروید که بین 20 تا 455 میلیون تومان از کولیوس 2017 گران قیمت تر هستند.

مشخصات فنی و تجربه رانندگی

 


شاید در نگاه نخست تفاوت خاصی بین مشخصات فنی کولیوس جدید با نسل قبلی آن دیده نشود، واقعیت آن است که موتور 2.5 لیتری 170 اسب بخاری تا حد زیادی به نسل قبلی شباهت دارد اما گیربکس CVT نسل اول کولیوس قدیمی حالا جای خود را به نسل جدید گیربکس های CVTرنو نیسان با نام تجاری XTRONICC داده است که مشخصات عملکردی و اقتصادی بهتری را نسبت به گذشته ارائه می دهند و از قابلیت شبیه سازی تعویض هفت دنده نیز برخوردارند. کراس اوور های سایز متوسط مانند کولیوس معمولا در زمینه رانندگی آفرود حرف چندانی برای گفتن ندارند اما کولیوس با فاصله 21 سانتی متر از زمین، حداقل در این زمینه نسبت به رقبای خود برتری اندکی دارد و می تواند مسیرهای ناهموار تری را بدون مشکل پشت سر بگذارد. سه تیپ مختلف رانندگی تک دیفرانسیل (انتقال نیروی دائمی به چرخ های جلو)، دو دیفرانسیل هوشمند (انتقال لحظه ای به چرخ های عقب برای جبران هرزگردی) و چهارچرخ متحرک دائمی برای کولیوس در نظر گرفته شده است که در شرایط برفی و لغزنده باید بین حالت های دوم و سوم یکی را انتخاب کنید و به نظر می رسد که انتخاب حالت دوم با توجه به شرایط مسیر هوشمندانه تر باشد.


رفاه سرنشینان کولیوس واقعا چشمیگر است، صندلی های بزرگ و راحت، دید فوق العاده خوب به محیط بیرون، تم مُدرن و لوکس کابین، نرمی نسبی سیستم تعلیق، عایق کاری خوب که از نفوذ صدای پیشرانه به درون کابین می کاهد و سیستم صوتی و سقف بزرگ شیشه ای، حس و حال دلچسبی را پشت فرمان کولیوس رقم می زند که در کمتر خودرو رقیبی می توان مشابه آن را تجربه کرد، البته فرمان دقت چندان بالایی ندارد و کمی گنگ و گیج به نظر می رسد اما در عوض ترمزها بسیار دقیق و قدرتمند واکنش نشان می دهند و حتی بر روی مسیر یخ زده نیز عملکرد مطمئنی از خود نشان می دهند، این درحالیست که چسبندگی تایرهای نکسن که کاربردی معمولی دارند برای رانندگی در چنین شرایطی چندان بالا نیست و همانطور که در فیلم زیر مشخص است خودرو در مواقع زیادی دچار هرزگردی شده و تنها به سبب هوشمندی سیستم چهارچرخ محرک خود از این وضعیت خلاص می شود.

شتاب صفر تا صد رسمی رنو کولیوس جدید 9.8 ثانیه و مصرف میانگین آن در سیکل ترکیبی 8.7 لیتر در یکصد کیلومتر اعلام شده است که لمس هر دو این ارقام در شرایط ایران کمی بعید به نظر می رسد و باید انتظار شتابی در حدود 11 الی 12 ثانیه و مصرف سوختی در حدود 10 لیتر در یکصد کیلومتر را داشت، اما در مجموع می توان گفت که گیربکسCVT ایکس ترونیک کولیوس جدید می تواند از حداکثر کارایی موتور 170 اسب بخاری و 2333 نیوتن متری برای دست یابی به بیشترین عملکرد و حداقل مصرف سوخت استفاده کند و حداقل در استفاده های معمولی (غیر آفرود) ضعف خاصی در این مورد احساس نمی شود.
با توجه به شرایط تست، امکان رانندگی بر روی مسیر آسفالت و محک زدن پایداری دینامیکی خودرو و هندلینگ وجود نداشت اما با توجه به استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون (جلو) و مولتی لینک (چرخ های عقب) و سابقه خوب رنو در زمینه تنظیم فنربندی می توان پیش بینی کرد که کولیوس در این زمینه نیز مشکل خاصی نداشته باشد.


قیمت و شرایط بازار

 


نگین خودرو قیمت رسمی کولیوس 2017 را 199.5 میلیون تومان اعلام کرده است که رقمی جذاب در مقایسه با سایر کراس اوور های سایز متوسط (از اوتلندر و سانتافه گرفته تا ایکس تریل و تویوتا RAV44) به نظر می رسد و می توان اذعان کرد که کولیوس با چنین قیمتی از ارزش خرید بالایی نسبت به رقبا برخوردار است، اما مهمترین پرسش این است که آیا کولیوس واقعا با همین رقم به دست مشتریان می رسد یا مانند سری نخست تلیسمان درگیر بازار سیاه شده و عملا به خودرویی 220 میلیون تومانی مبدل میشود؟ 
طبیعتا پاسخ این پرسش روشن نیست و باید منتظر ماند و دید که شرایط عرضه این کراس اوور جذاب به چه نحوی رقم خواهد خورد، اما فارغ از قیمت می توان کولیوس را معجونی هوشمندانه از هنر فرانسوی و قدرت مهندسی ژاپنی دانست که در صورت عرضه صحیح به راحتی می تواند به یکی از موفق ترین کراس اوور های وارداتی بازار مبدل شود.

منبع : وبسایت خودرو بانک

مشخصات فني
مدل رنو کولیوس 2017
پيشرانه چهار سیلندر خطی
حجم موتور 2.5 لیتر
حداکثر قدرت 171 اسب بخار در 6000 دور بر  دقیقه
حداکثر گشتاور 233 نیوتون متر در 4000 دور بر دقیقه
شتاب رسمي 9.8 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي 8.3 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن 1607 کیلوگرم
قيمت 199 میلیون و 500 هزار تومان
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 25
  • بازدید ماه : 459
  • بازدید سال : 2,531
  • بازدید کلی : 34,912